vrijdag 5 april 2013

Mens en Zingeving: de PKG schaal.

De Post Kritische Geloofsschaal. 



De grafiek vertelt vooral dat ik behoor tot het symbolische geloof. En dan vooral het Post-Kritisch geloof.
De tweede naïviteit; Dat klopt grotendeels wel ;Ik geloof niet. Ik ben van huis uit zonder geloof opgevoed. Op school wel altijd godsdienst les gehad maar dit had mij er niet van overtuigd te gaan geloven. een Godsdienst aan te hangen. Ik geloof wel dat er iets is, maar wat kan ik niet zeggen. Ik zit met vragen, van hoe kan het dat God de wereld geschapen heeft, wie heeft God dan geschapen? heeft hij zichzelf kunnen maken? Als ik dat aan een ander vraag dan is het antwoord; god was er al altijd. Ik kan mij daar nog steeds niet bij neerleggen, alles moet toch een begin hebben? een ontstaan?
Zolang ik met vragen blijf zitten die dus altijd onbeantwoord zullen blijven zal ik niet dieper kunnen geloven dan dat er iets is, maar wat? Dat betekent niet dat ik totaal de boodschap van het geloof niet kan begrijpen; boodschappen begrijp ik en die neem ik ook mee in mijn doen en laten; maar vaak met twijfel.
Mijn man is moslim  Hij heeft van huis uit dat geloof mee gekregen. maar is pas slechts enkele jaren er dieper op in gegaan. Hij bid dagelijks en vind daarin zijn rust. Hij gelooft in Allah. En gelooft in dat het leven voor elke persoon een test is. een test van Allah; Waarbij je alter verantwoording moet afleggen, hoe je wel of niet deze test behaalt hebt. Onze kinderen leg ik geen geloof op; Wel vind ik het belangrijk dat ze zullen begrijpen waarin hun eigen vader gelooft; Dus vanaf de basisschool zullen ze wel naar islam les gaan. Leren over een geloof en wat daarin de lijdraad is kan geen kwaad. Wat een persoon verder met die info doet is voor elke persoon anders. Elke persoon beleeft een geloof anders.

Ook ben ik op de grafiek voor een groot deel in het ongeloof, het relativisme te vinden. Soms twijfel ik en denk ik, er zal niet bestaan, dat is wat mensen is ingefluisterd. en zij zijn dat gaan geloven. Maar wel vind ik symbolische waarde belangrijk, zoals trouwen, ook trouwen voor het geloof van mijn man, vond ik vooral voor mijn man belangrijk. Ieder ander laat ik ook in zijn/ haar waarde ongeacht welk geloof zij aanhangen. 


http://www.wijselijkonwetend.org/moslimleerlingen-een-zegen-voor-katholiek-onderwijs/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten